بوی جوی مولیان آید همی

مرد راهش باش تاشاهت کنم صد چو ليلا کشته در راهت کنم

تصویری از دیدار نورعلی الهی از رهبران اهل حق با دوستانش

نورعلي و مريدان

+ نوشته شده در  چهارشنبه هفتم تیر 1391ساعت 15:50  توسط eagl  | 

آقا سید نظام الدین مشعشعی

آقا سید نظام الدین مشعشعی

آقا سید نظام الدین مشعشعی (و-1312 ه.ش) که در ذی تربیت روحانی وجسمانی پدر بزرگوارشان(آقا منصور میرزا مشعشعی)در عنفوان شباب بدین امر خطیر برگزیده شده اند،ااز زمان انتصاب شیوه ای را مرعی داشته اند که گستره پیروان از ارس تا اروند رود و ایران  مرکزی و در هرکجا که هستند خود را در کنار وی وتحت حضانت معنوی ایشان احساس میکنند، ودر مصاحبه ها و گفتگوها در مقام قیادت و......

 

آقا سید نظام الدین مشعشعی

آقا سید نظام الدین مشعشعی (و-1312 ه.ش) که در ذی تربیت روحانی وجسمانی پدر بزرگوارشان(آقا منصور میرزا مشعشعی)در عنفوان شباب بدین امر خطیر برگزیده شده اند،ااز زمان انتصاب شیوه ای را مرعی داشته اند که گستره پیروان از ارس تا اروند رود و ایران  مرکزی و در هرکجا که هستند خود را در کنار وی وتحت حضانت معنوی ایشان احساس میکنند، ودر مصاحبه ها و گفتگوها در مقام قیادت و کرامت او سخنان شطح وار بر زبان می رانند، وبه حضرت ایشان اعتقادی خاص دارند، با توجه به موقعیت آئینی ونفوذ کلام وقلمرو چشمگیر پیروان از اعتقاد و اعتنا واحترام اکثریت قریب به اتفاق مریدان و سادات سایر خاندان ها برخوردارند و درواقع مسند نشینی بزرگوار، وبدور از تکبر، متواضع، خوش برخورد ،نیک سیما، که با هر گونه تحمیق معتقدان جدا مخالف است ودر قبول واقعیات بی تعصب و دربیان حقایق شجاع و بی پروا،در رسیدگی به امور آئینی و اعتقادی کوشا ولبدریغ، وبا تمام آگاهی ودانش اجتماعی وعلمی بی ادعا،به زبان های فارسی آئنی مسلط وبه زبان انگلیسی آشنایی دارد. چون از سوی مادری نیز با سلسله سیادات و روحانیت منسوب هستند، نسبت به علماء احترامی ویژه قائل است، در اوضاع بعد از انقلاب اسلامی که برای ایجاد بلوا و آشوب در سالهای نخستین پیروزی انقلاب، که نیروهایی از هر سو دست بکار شده وبویژه به تحریک وتعدی جوامع اهل حق پرداختند مدیریتی بی نظیر به کار بست وبا پشتوانه عظیم باطنی از این ورطه هولناک مردانه وار رست و کشتی مریدان و پیروان را بساحل امن رسانید وپس از ملاقات سران خاندانها با رهبر کبیر انقلاب حضرت امام خمینی(ره) وسخن گهربار ایشان که فرمود:((اگر شما علی را حق میدانید ماهم اهل حق هستیم)) خستگی قرون هزاره ها رخت بربست.

              

آقا سید نظام الدین مشعشعی،با تمام نامهربانی هایی که در خطه آذربایجان نسبت به پیروان انجام گرفت،در کمال متانت وبا اراده و مدیریت ضمن انجام اقدامات پیشگیری، همواره آنان را به آرامش و صیانت از کیان ملی ومذهبی خویش فرا خوانده ودر این برهه به نیکوترین وجه رسالت خویش به پایان برد، و در راستای اقدامات عمرانی پشینیان با تعمیر ومرمت ابنیه مذهبی آتش بگی در هشترود آذربایجان، ایجاد جمخانه های متعدد و امر به نظم در امور و حضور جم و جماعت در مناطق مختلف، انتخاب سید سرجم وخلیفه برای هرمحل از قلمرو و زیستگاه پیروان- احداث مهمانپذیر مستقل در منطق برای واردین وپیروان –بازسازی  مقبره سید محمد کلاردشتی در (چیتگر) وبرگزاری مجالس در ایام متبرکه، تقویت بنیه علمی و فرهنگی مریدان وتشویق قشر جوان به ورود به دانشگاه ها ومراکز آموزش عالی  اقدام نمد،از سال  1363 نیز در گره بان مرکز مسند نشین خاندان، به احداث ساختمان وسیعی اقدام نمود که پاسخگوی پیروان و زوار و مراسم و مجالس از هرجهت باشد این مجتمع در سال 1373 به پایان رسید و باایجاد ارتباط برای اهالی کشورهای تازه استقلال یافته و همچنین ترکیه، که پیروان خاندان آتش بیگی هرساله تعداد معتنابهی به منظور زیارت اماکن مقدسه اهل حق به ویژه در  گره بان دروفرامان ونیز بقعه بابا یادگار وسلطان اسحاق و... عازم غرب کشور هستند و روزهایی را در محل گره بان به عنوان زوار پذیرایی میشوند، همچنین در تهران به بنای جمخانه وحسینیه ای معتبر به منظور انجام مراسم و اجتماع پیروان اقدام کردند که از هرسو مورد رجوع سر سپردگان خاندان آتش بیگی میباشد۱.

از سلسله سادات خاندان و پیروان، جوانان فراوانی در جبهه های جنگ تحمیلی به شهادت رسیدند که با اشاره و عنایت شایسته ای در مساجد و حسنیه ها وجم خانه های خاندان با حضور گسترده پیروان مراسم سوگواری ویادبود آان را برگزاری نمودند و درثبت و ضوابط آثار و ماثر پیشینیان خاندان جد بلیغی دارند و فصل حاضر که با استفاده از منابع و ماخذ فارسی و عربی و کردی و فرانسه واسناد و تصاویر، کتابخانه و آرشیو شخصی ایشان برای نخستین بار تنظیم و تالیف گردیده استت، حاصل تشویق و همکاری فرهنگی ایشان وحاکی از اندیشه روشن واصالت وپیشینه معتبر و مستندشان میباشد.جناب نظام الدین مشعشعی به شیوه نیاکان به امر کشاورزی مشغول هستند و در مزارع شخصصی بدین امر اهتمام دارند.

آقا سید سهام الدین مشعشی(سام الدین) (و-1337 شمسی) فرزند برگزیده ایشان که در ذی تربیت پدر و جد دستگیر خویش تربیت یافته وتحصیلات  صوری را در فرانسه به اتمام رسانیده است. مقصود پیروان و منظور پدران است، تا او را در تصدی خود بر مسند پانصدواند ساله خاندان،آیندگان و پژوهندگان را از حاصل مسند نشینی خود چه خبر آورد....؟ 

 

 

 

 

سرود یارسان

فرشتگان در تیره های مهم یارسان

در جامعه ی حیات

ملک آمین     ملک رحمن     ملک قدوس      ملک طیار   

(عبداله علی)      (دستور)      ( شاه مراد)    (شاه نظر)

در جامعه ی خاوندگار 

جبرئیل      میکایئل      اسرافیل      عزرایئل  

در جامعه ی مرتضی علی (کاکه ردایی)

سلمان    محمد      قنبر       نسیمی

در جامعه ی شاه خوشین

بابا بزرگ    بابا حسن   بابا طاهر   بابا فقیه

در جامعه ی سلطان عالم

داود   بنیامین     پیر موسی    رضبار 

در جامعه ی شاه قرمزی پوش

کامیرجان    کاعرب   کارحمن    رضبانو خاتون

در جامعه ی محمد بگ

کامیر جان     قره پوس   کاملک جان      شهسوار آقا (میردوس)

درجامعه ی آتش بگ

خان جمشید   خان ابدال     خان الماس    خاتون پری خانوم

در بیان خاوندگاری وچهار فرشته

جبرائیل   میکایئل   اسرافیل       عزرائیل

(بنیامین)     ( پیر موسی)      ( ایوت هشیار)     (داود)

در بیان مرتضی علی وچهار فرشته

    بنیامین           پیر موس              ایوت هشیار              داود              

(سلطان)       (جوانمرد)        (بلال موذن)          (قنبر وفادار)

در بیان شاه خوشین و چهار فرشته

بنیامین         داود         پیر موسی           ایوت هشیار

(کاکه ردا)         (احمد برنده)     (قاضی نبی)      (خداداد)

در بیان سلطان عالم وچهار فرشته

داود            بنیامین             پیر موسی          ایوت هشیار

در بیان آتش بگ

جمشید بگ    الماس بگ           ابدال بگ         پریچان شرط

در بیان چهار درویش (شاه فضل)

منصور      ذکریا        نسیمی      ترک تبریز 

 

 

 

 

 

 

شجره نامه خاندان جلیله نوربخش (آتش بیگی)

از ویژگی های سادات؛ داشتن شجره نامه و سلسله الاجداد است. شجره نامه سندی است که طی آن خاندان ها و خصوصاً سادات؛ انتساب خود را به اشخاص بزرگ و خصوصاً ائمه اطهار (ع) مشخص و معلوم می نماید.

شجره نامه از بُعدی دیگر، نَسب نامه افراد و خاندان ها است که بوسیله آن نَسب خود را مشخص و متمایز و حفظ می نمایند از طریق شجره نامه ها است که هویت خاندانهای مختلف معلوم گشته و حتی انتساب آن به شخص امام (ع) مشخص می گردد. آنچه باید در این جا بحث گردد این نکته است که رشته جاری سادات در غرب کشور؛ منتسب به سید زید شهید بلکوفه(ع) مؤسس و بنیان گذار فرقه زیدیه می باشند که در بعضی از مکتوبات به اشتباه سید زید (از نوادگان امام موسی کاظم (ع) مدفون در شهر خرم آباد) را در شجره خاندان آتش بیگی جا داده اند که بر اساس شجره مندرج در این کتاب و مستندات و کلام های حضرت خان الماس نوربخش(لرستانی) هیچ رابطه ای با سادات موسوی ندارد و خاندان معظم آتش بگی از سادات حسینی منتسب به امام سجاد(ع) می باشند.

شجره مبارکه سادات آتش بیگی که به تأیید حضرت آیت الله بحرالعلوم پیشوای دینی آن عصرکه آگاه به علم نساب نیز بوده رسیده است، رشته جاری در مناطق لرستان، کرمانشاهان، مازندران، کردستان و آذربایجان سکونت دارند. سلسله جلیله آتش بیگی برگرفته و ادامه دهنده مکتب حضرت سلطان اسحاق برزنجه می توان دانست و قلمرو تبلیغی آنها را در غرب کشور می توان نام برد و در مورد پسوند اسامی این رشته در ابتدا (بَگ) که به معنای بزرگ که در زبان ترکیbaig که معادل کلمه big در زبان انگیسی هست و سپس میرزا به شیوه شاهزادگان عصر قاجاریه خوانده می شوند.

شجره مبارکه خاندان نوربخش

لرستان، کرمانشاهان، آذربایجان، کردستان، خراسان، فارس و مازندران

بسم الله الرحمن الرحیم

الحمدُ الله رَبُ العالمین و صلی الله عَلی خیر خَلقه و اَشرف برحمهً مُحمدُ و عترتهُ و سَلّمُ تَسلیما کثیرً و بَعده فان الشَجره الاحمدیه و الدمعه الحیدریه مما یُجیبُ علی کُل مُسلم تَعظیمها و یَلزمُ کُل مُؤمنُ تَکریمها و تَفخیمها منها سید حَبیب و الشَریف النَسب حضرت السَید میران بیگ بن حَضرت سَید سَرخوش بیگ بن حضرت شاه امام قلی خان بن حضرت سید (آتش بخش) معروف به آتش بیگ بن سید جلیل و الطاهر عارف بالله حضرت سید مُحمد بیگ مشهور به نوربخش بن حضرت سید شاه ابراهیم معروف به شاه ویسقلی بن سید سلطان بن سید عیسی بن سید قنبر شاهو بن سید خضر بن سید نورالدین بن سید صدرالدین بن سید عمرویه بن سید ابی العباس احمد بن سید عیسی مُوتم الاشبال بن سید یحیی بن سید الحُسین ذی الدمعه بن حضرت سید زید الشهید بالکوفه بن حضرت الامام زین العابدین (ع) علی بن الحُسین (ع) بن علی بن ابی الطالب عَلیهم السلام یَلزم کُل مُسلم رعایته و حمایته بمصداق قوله نَعم قُل لا اسئلکُم عَلیه لَهُ الا المُوَدة فی القربی و ما فی هذا الجُریده من الاسماء موافق لما فی کتاب ریاض الاقوم فی اَنساب قَحطان و عَدنان و کتاب الدُر المُنتظم فی اَنساب العَرب العَجم حرز فی غرّه جمادی الاولی من شهور سنة 1312 هجری قمری. محمد بن جعفر بحر العلوم.

 

 

 

سید محمد بیگ نوربخش (لرستانی) یکی از عرفای قرن نهم هجری بوده است وی از سرزمین عراق وارد ایران گشته و نیای دوازده سادات نوربخش لرستان می باشد . جهت اطلاع از شجره مبارکه اش رجوع کنید به مطلب شجره مبارکه خاندان نوربخش .

 

 

 

خاندان نوربخش خانه بست تمام لرستان و ایلام (پشتکوه) بوده است این حرف را اسناد متعددی  ثابت می کند که ما یک نمونه از آن را به همراه اصل سند خانه بست  آقا سید جهانگیرمیرزا نوربخش (الحسینی) پدر آقا سید شاهپور میرزا نوربخش الحسینی را می آوریم : 

موضوع سند : خانه بست

بسم الله الرحمن الرحيم 1296 چون جناب مستطاب مآب سيد جهانگير ميرزا حسيني (نوربخش) سلمه از جمله سادات صحيح نسب و مستجاب الدعوت است و رعايت حال و آسايش احوال آنحضرت از هر لحاظ لازم است و به صداقت و شرافت در ميان موموند موطن دارد خانه بست محل امن و آزادي قرارداده حاليه چون معظم اليه خود را از دسته و امورات دوستي و دشمني طرهان دلفان و سلسله بري الذمه داشته فرموده لهذا بموجب اين ورقه خانه معظم اليه را بست سلسله و دلفان و تمام لرستان قرار داده و هركس مجرم خانه جناب آقا پناهنده و ملحق شود احدي حق تعدي و بي احترامي ندارد. بر تمام ماها واجب و لازم است كه كه ترضيه خاطر را بعمل آورده و لازم خدمات احترام ويرا منظور بداريم. بي احترامي و شكستن هر كسي آمده باشد از درجه اعتبار ساقط و خلاف با قانون شريعت مطهره كرده و بموجب بي احترامي بر عليه اسلام و دين محمدي و تكذيب تمام ما خلق اله خواهد بود . در منزل حضرت تنظيم شد و مورد اقرار مهرها.

مهر و تاريخ : مهر سي وپنج نفر از بزرگان پشتكوه ( ايلام ) طرهان – دلفان و سلسله. بتاريخ هيجده يوم شنبه شهر ذيعقده جاي 1296 قمري.

 

 

 

یا علی مدد

یا علی مدد

چشـمان عـــــلــی دو چشمه خورشید است / لبـــهای عـــــلــی لبــالـب از تـوحیــــد است
سوگنـــد بـه کـعـبـــه خـــانـــه مـــــــیلادش / اســلام مــحمد از عـــــلــــی جاویـــد است

 

 

 

 

 

 

وصیت نامه آقا حاج سید شاهپور میرزا نوربخش

آقا حاج سید شاهپور میرزا (آتش بیگی) در سال 1356 هجری شمسی به همراه همسرش به زیارت خانه خدا مشرف شدند که وصیت نامه ای را بدین مذمون تنظیم نمودند:

وصیت نامه

بسم الله الرحمن الرحیم

بکلیه اهالی محترم لرستان به ویژه اهل حق محترم پیروان حضرت علی (ع) اعلام می گردد: با اینکه پوشیده نیست چه خودتان وچه پدرانتان دیده و شنیده اید از نحوه خدمتگذاری خانواده حقیر وخود حقیر در زمانهای گذشته چه در عصر حاضر طی نامه های سلاطین سلف و رجال و فرماندهان نظامی و حکام وسرکردگان ایالات و عشایر لرستان منظور و مرعی فرموده اند روی بی نظری و اصلاح طلبی و جلوگیری از هر گونه هرج و مرج و ارشاد نمودن طبقات مختلف مردم در راه خداپرستی و میهن دوستی که از فریضه های دین مبین اسلام در این موقع بر خود واجب دانسته از نظر استحضار اهالی محترم لرستان نکات زیر را باطلاع برسانم ؛ با گواهی مدارکهای موجود که از طرف تاریخ نویسان و جویندگان مذاهب اهل حق که متکی بر یکتاپرستی و پیروی از امام اول مسلمین حضرت علی(ع) است معرفی نمایم با اینکه بروایتی کلمه « اهل حق» یعنی مرد خدا اهل حق بکسی اطلاق می شود که گوینده کلمه اشهد ان لا الله الا الله و بر حسب نص قرآن کریم رفتار نماید در این موقع لازم آمد بمنظور اثبات به مردم لرستان رویه و اصول دین و مذاهب اهل حق، همان یکتاپرستی و شیعه خالص امیرالمومنین و پیرو قرآن کریم هستند، از جمله جناب سید خان الماس فرزند جناب سید محمد نوربخش می فرماید:

تن پاک لباس پاک دیده پاک دل پاک                              دمــادم شکــرش مــچو و افــلاک

و یکی دیگر از شعرای این فرقه بنام ترکه میر در مناجات خود فرموده:

(لا مکان یانه الله لا شریک له لا مکان یا نه) یعنی: خدا دارای مکان و جائی نیست و در هر جا حاضر و ناظراست.

اهالی شریف اهل حق بکلمات فوق اطمینان راسخ دارند، مقتضی است جهت ارشاد وپیروی، به دستورات بزرگان دین رجوع فرمائید و از نظر طهارت و نیایش خداوند بزرگ کوشاتر باشید. چون درآیه شریفه می فرماید: (کل شیء هالک الا وجهه) موت حتمی است با اینکه آمادگی کامل جهت زیارت خانه حق را دارم طی معاینه قلبی جزئی ناراحتی تشخیص داده شد این امر را واجب تر دانسته امید است اهالی محترم این وصیت نامه حقیر را فراموش نفرمائید، از دستورات قرآن کریم وبزرگان دین مبین اسلام پیروی در عبادت از لحاظ نماز و روزه و سایر واجبات که پاکی سرچشمه دیانت است کوتاهی نفرمائید همان طوری که پیغمبر اسلام حضرت رسول اکرم (ص) می فرماید: النظافۀ من الایمان در خاتمه شماها را به خداوند یکتا می سپارم بدینوسیله از کلیه شماها خداحافظی می نمایم.

بتاریخ 12/6/2536

الا حقیر سید شاهپور میرزا نوربخش الحسینی

 

آقا حاج سید شاهپور میرزا دارای 5 فرزند ذکور بنام های:1- آقا سید جهانگیرمیرزا 2- آقا سید میرزا بزرگ 3- سید اسدالله میرزا 4- سید خسرومیرزا 5- سید حمیدرضا .

در نهایت آقا حاج سید شاهپور میرزا در سال 1367 در سن 91 سالگی به رحمت ایزدی پیوست و با تشیع جنازه ای با شکوه  در مقبره خصوصی در شهر نورآباد به خاک سپرده شد.

 

زندگی نامه سید جهانگیر میرزا (دوم) نوربخش

آقا سید جهانگیر میرزا نوربخش (دوم) در سال 1313 هجري شمسي در روستاي سيكوند چواري دلفان دیده به جهان گشود،دوران کودکی و نوجوانی خود را در ذي تربيت پدر بزرگوارش سپري نمود و خانه پدري وي خانه بَست تمام لرستان و مرکز حل و فصل اختلافات و نزاع های مردم منطقه و مناطق اطراف بود به طوری که ایشان از همان ابتدای زندگانی با مردم و در میان مردم بوده و زندگی خود را فدای مردمی کرد که در میان آنها زندگی می نمود.

هر چند تحصيلات ايشان در مقطع ابتدايي بود اما با اين وجود از دانش و معلومات بالا و ارزشمندی برخوردار بوده است. در دوران جواني مهارت عجيبي در تيراندازي و سواركاري داشته چنانكه شهرت وي زبانزد خاص و عام بوده است.

 آقا حاج سید شاهپور میرزا (نوربخش – الحسینی- آتش بیگی) در حیات خویش فرزند برومندش آقا سید جهانگیر میرزا نوربخش را در سن 25 سالگي جهت رسیدگی به امور پیروان برگزیدند، ایشان در سال 1341 شمسي به همراه پدر و عمويش آقا سيد فتح اله ميرزا از سيكوند چواري دلفان به شهر نورآباد عزيمت نمودند تا در اين شهر پايگاهي براي حل وفصل مسائل و مشكلات مردم و جايگاهي براي دستگيري از عموم دردمندان باشند.

آقا سید جهانگیر میرزا نوربخش در سال 1331 به استخدام اداره آبياري نورآباد درآمد و تا پايان عمر پر برکت خويش در اين اداره مشغول خدمت بود. در طول دوران خدمت، وي خدمات ارزنده و خداپسندانه اي از خود بر جاي گذاشت اين گفته را چندين تقدير نامه اثبات مي نمايد. در دوران خدمتش در آبياري نورآباد مشكلات و دغدغه هاي متعددي براي وي از سوي اطرافيانش به وجود مي آمد به علت اين كه سید جهانگیر میرزا در آن برهه از زمان علی رغم حضور پدر وظیفه سنگین هدایت و سرپرستی مریدان را در لرستان و حومه بر عهده داشت و اين امر مشكلات وي را افزايش مي داد. تقدیر نامه های که از ایشان بعمل آمده مؤید خدمت صادقانه و خدا پسندانه او در تمام طول خدمت و زندگیش می باشد.

از ويژگيهاي بارز خاندان نوربخش كه وجه مميزه و ارزشمند اين خانواده از ساير خاندان ها است اين است كه همواره در ميان مردم و براي مردم زيسته اند و در حل و فصل دعاوي اين منطقه نقش بسيار ارزنده اي داشته اند. آقا سید جهانگیر میرزا نوربخش؛ بخاطر منش والا و شخصیت انسانی و نفوذ کلام و روابط عمومی با مقامات سیاسی و نظامی و اجتماعی عصرخود ارتباطات وسیعی داشت و به همین دلیل تمام مسائل منطقه را با استفاده از این ارتباطات ، مطرح و حل و فصل می کرد.[6]. وی دارای بیانی قاطع و قلمی توانا و علمی گسترده بود، به طوری که كتاب پرواپيشگان و چندين مقاله از وی بر جای مانده است

+ نوشته شده در  شنبه بیست و ششم آذر 1390ساعت 13:28  توسط eagl  |